MAGYARORSZÁG

Kács az élmények völgye

HITVALLÁSUNK

Borsos Tibor:Bérceknek királya


Borsos Tibor:Bérceknek királya

undefined

Valaha nagy voltál, bérceknek királya,

A sólymoknak sólyma szép turulmadara,

Jöttek a viharok, balszerencsés vészek,

Megtépázódott a királyi fészek.

Jöttek mindenfelől, jöttek mint a pestis,

Elfoglalták fészked, szorgos lett a rest is

Amidőn a fecske, ha kiszáll a házából,

Verébhadak ülnek helyébe hálából.

Nézed tehetetlen a szomoru romlást,

Nem tudod felfogni, mi hozta a bomlást,

Hogy jutottál oda, egy utolsó dúvad,

Büntetlenül tépi maradék tolladat?

Ne hagyd szép madaram, hogy ez így maradjon,

Ne hagyd, hogy otthonod darabokra hulljon,

Ébresztsd büszkeséged, rázd meg magad újra,

És féljenek Tőled imákba foglalva:

MENTS MEG URAM MINKET

A TURUL TOLLÁTÓL

Úgy lesz nyugodalmad,

verébtől, szar-kától!

2013. január 22., kedd

Kapusi Imre:Kácsi csoda

A KÁCSI CSODA 2008-ban történt a Kácsi Búcsújárás alkalmával! Kácson a búcsújárást 1730. óta minden évben megrendezik. A búcsújárás időpontjai a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtöltékhez igazodnak. Mivel a holdtölték időpontjai nem állandóak, ezért a búcsújárás időpontjai is állandóan változnak. 2000. óta élek Kácson, azóta figyelem a búcsújárással kapcsolatos eseményeket. 2000-ben június 17-18-án, 2001-ben június 9-10-én, 2002-ben május 25-26-án, 2003-ban június 14-15-én , 2004-ben június 5- 6-án, 2005-ben május 21-22-én, 2006-ban június 10- 11-én, 2007-ben június 2-3-án volt a Kácsi Búcsújárás Külön érdekessége a 2008-as évnek, hogy akkor a Kácsi Búcsújárás igen korai időpontra, május 17-18-ra esett. Ennél már csak egy nappal lehetne korábban, de ez igen ritkán ( 467 évenként) szokott előfordulni. A május 17- 18-ra eső Kácsi Búcsújárások sem túl gyakoriak! Utoljára 1913-ban volt ilyen, és legközelebb 2160-ban lesz újra. . A megfigyelt időszakban (2000-2008 években) a búcsújárások legkorábbi-legkésőbbi időpontjai közötti különbség 31 nap. (A lehetséges szélsőséges időpontokat figyelembe véve a különbség maximum 34 nap lehet ) Búcsújárás alkalmával a templom alatti Mária Forrást minden évben megszentelik. A szentelés 10-15 percig szokott tartani. Már többször megfigyeltem, hogy a szentelés ideje alatt a Mária Forrás fölötti kislevelű hársfák virágoznak, illatoznak. Olyannyira, hogy azt nem lehet nem észrevenni. Így volt ez 2008. május 17-én és 18-án is, annak ellenére, hogy a búcsújárás akkor igen korai időpontra esett. Több mint 45 éves erdőmérnöki pályafutásom alatt én még ilyen korai kislevelű hársfavirágzást nem észleltem. Nem is hallottam ilyenről. Ezért a búcsújárás második napján ( 2008. május 18-án) újra megnéztem a Mária Forrás fölötti kislevelű hársfákat és kimentem az erdőbe is, hogy a kislevelű hársfák feltűnően korai virágzását ott is ellenőrizzem. Jókora területet bejártam, sok hársfát megvizsgáltam, de virágzó fát egyet sem találtam. Megnéztem a Tibolddaróc határában lévő saját erdőmet is, ahol viszonylag kedvező körülmények között (DNy-i kitettségben és 5 x 4 m-es ültetési hálózatban) vannak a kislevelű hársfák, összesen 60 db. Ezek a fák az ország különböző részeiről származnak, ezért természetes, hogy nem teljesen azonos időpontban virágoznak. A 60-ból kettő néhány nappal mindig korábban virágzik, mint a többi,de 2008. május 18-án még ezeken sem volt virág. A kácsi erdőkben a kislevelű hársfák általában 10- 14 napig virágoznak. A teljes virágzás ideje június közepe.( A szokásostól melegebb május, vagy hidegebb június + - 8 napos eltérést okozhat). 2000-2007 között a Kácsi Búcsújárások időpontjai és a kácsi erdőkben lévő kislevelű hársfák virágzásának időpontjai általában egybeestek. Valószínűleg ezért nem tűnt fel, hogy a Mária Forrás fölötti kislevelű hársfák virágzásának és az erdőben lévő kislevelű hársfák virágzásának időpontjai egymástól lényegesen eltérőek is lehetnek! Az, hogy 2008. május 17-18-án a Mária Forrás fölött lévő kislevelű hársfák virágzása nem az időjáráshoz, hanem a búcsújárás időpontjához igazodott, szerintem egy csoda, „ Isteni Beavatkozás”volt! Dr. Kapusi Imre erdőmérnök

Nincsenek megjegyzések:

SEGÍTSETEK! Reményik Sándor verse

Wass Albert: A bujdosó imája